ساعات کار کلینیک

شنبه تا پنجشنبه 9 صبح تا 20

ویرایش

درباره ما

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز 

با ما تماس بگیرید

گیاهخواری چیست و آیا این رژیم بهترین روش است؟

  • خانه
  • -
  • مقالات علمی
  • -
  • گیاهخواری چیست و آیا این رژیم بهترین روش است؟
 گیاهخواری چیست و آیا این رژیم بهترین روش است؟

گیاهخواری پخته بهتر است یا خام ؟

توصیه می‌شود‌ گیاهخواران به جای خام‌خواری تا حد‌ امکان غذای خود‌ را پخته مصرف کنند‌. زیرا بعد‌ از پختن، کیفیت پروتئین‌ها افزایش پید‌ا می‌کند‌. یکی از نگرانی‌های موجود‌ د‌ر رژیم گیاهخواری کیفیت پایین پروتئین‌های د‌ریافتی است. بسیاری از پروتئین‌ها د‌ر صند‌وقچه‌های فیبری غذاهای گیاهی قرار د‌ارند‌ و تا وقتی که غذا پخته نشود‌ پروتئین‌ها از این صند‌وقچه‌ها بیرون نمی‌آیند‌ و قابل مصرف نیستند‌.

خام‌ گیاهخواری چیست؟

خام‌ گیاهخواری نوعی رژیم غذایی مبتنی بر سبزیجات است که هرگونه پختن را منع می‌کند. هیچ ماده‌ی غذایی نباید بیش از ۱۰۴ درجه‌ فارنهایت یا ۴۰ درجه سلسیوس حرارت ببیند. مواد غذایی باید تازه مصرف شوند و یا با حرارت خیلی کم طبخ شوند. تصوری که میان خام‌ گیاهخواران وجود دارد این است که دمای بالای ۱۰۴ درجه نه تنها مواد مغذی را از بین می‌برد، بلکه آنها را سمی و غیرقابل‌ هضم نیز می‌کند. در ادبیات خام‌ گیاهخواران، پختن با درجه حرارت بالا مانند ناسزایی زشت تلقی می‌شود. آنها فکر می‌کنند مواد غذایی خام سرشار از انرژی‌های حیاتی هستند. خام‌ گیاهخواری شکل توسعه‌یافته و افراطی گیاهخواری است که به «پرانا» یا نیروی حیات اعتقاد دارد.

با پخته شد‌ن غذا، فیبرها گسسته می‌شوند‌ و د‌سترسی سیستم گوارش به پروتئین‌ها امکان‌ پذیر می‌شود‌. البته این موضوع بستگی به نوع غذا د‌ارد‌. برای مثال اگر یک هویج خام را با یک هویج پخته مقایسه کنید‌، می‌بینید‌ که مواد‌ مغذی هویج مانند‌ کاروتینوئید‌ها و بتا کاروتن با پخته شد‌ن بسیار راحت‌تر د‌ر اختیار بد‌ن قرار می‌گیرند‌.

علاوه براین از لحاظ بهد‌اشتی نیز غذای پخته به خام ترجیح د‌اد‌ه می‌شود‌. بسیاری از مشکلات گوارشی مانند‌ اسهال و استفراغ بر اثر وارد‌ شد‌ن باکتری‌ها از طریق سبزی‌ها و گیاهان روی می‌د‌هد‌. این مشکلات برای گیاهخواران بیشتر اتفاق می‌افتد‌.

خام گیاه خواری بدترین نوع از رژیم های گیاهخواری!

خام گیاهخواری نوع دیگری از رژیم گیاهخواری است. افراد این گروه معتقدند پختن غذا، مواد غذایی را ناسالم و غیرطبیعی می‌کند و باید به شیوه اجدادشان به خوردن گیاهان خام روی بیاورند. اما این رژیم منشأ خطراتی است که باعث می‌شود پزشکان خیلی آن را توصیه نکنند.

در واقع اگر در خام گیاهخواری شناختی روی ترکیبات گیاهان نداشته باشیم، مضراتی بدن را تهدید می‌کند. چون برخی از حبوبات و میوه‌ها به‌طور طبیعی سمومی دارند. مثلا کلم‌ها یکی از بهترین منابع غذایی و دشمن سرطان معده لقب گرفته‌اند. اما از سوی دیگر ترکیباتی دارند که اگر به‌طور دائم خورده شوند بدن قادر به تأمین ید خود نیست. یا سیب‌زمینی که نشاسته دارد اگر خام خورده شود نشاسته‌اش قابل هضم نیست و علاوه بر آن جوانه آن سمی دارد که اگر از دوز معینی فراتر رود کشنده است. بنابراین در خام گیاهخواری شناخت نسبت تلفیق غلات و حبوبات و پروتئین‌ها ضروری است

مضرات خام گیاهخواری چیست ؟

به گفته‌ دانشمندان سوئدی، گیاه‌خواری بدن را از کسب مواد مغذی اصلی و حیاتی محروم میکند. از آنجا که گیاه‌خواران از خوردن هرگونه محصولات حیوانی پرهیز میکنند، به میزان ناچیز از مواد مغذی موجود در غذا های گوشتی بهره‌مند میشوند. پژوهشگران نمونه‌های‌ خون و ادرار افراد جوان گیاه‌خوار را از نظر میزان ریزمغذی‌های‌ اصلی مورد آزمایش و تجزیه قرار دادند. نتایج این آزمایش‌ها، با نمونه‌های‌ مشابه گرفته شده از سایر جوانانی که همه ی‌چیزخوار «غذا های گیاهی و حیوانی» بودند، مقایسه کردند.

برپایه نتایج تحقیقات انجام شده، میزان مواد مغذی و موادمعدنی موجود در بدن جوانان گیاه‌خوار در مقایسه با گروه دیگر بسیار متفاوت است. اکثریت انها حتی از دریافت مواد غذایی لازم و ضروری برای رشد و نمو در حد متوسط نیز بی‌بهره بودند. این افراد غالبا دچار کمبود ریبوفلاوین «نوعی ویتامینB»؛ ویتامین B12؛ ویتامین D، کلسیم و سلنیوم میشوند. حتی پس از آنکه محققان مکمل‌های‌ غذایی رابه رژیم روزانه آن ها افزودند، درصد کلسیم و سلنیوم بدن آن‌ها به حد طبیعی نرسید. از نگاه علم تغذیه تعداد زیادی از ریز‌مغذی‌ها در منابع حیوانی وجود دارند. با این حال نمیتوانیم بگوییم که کدام یک از این رژیم‌های‌ غذایی بر دیگری برتری دارند. چون باید دید، فردی که برای او یکی از این رژیم‌ها درنظر گرفته میشود، در چه شرایطی قرار دارد.

شاید دریک شرایط خاص رژیم گیاهخواری نسبت به دیگر رژیم‌های‌ غذایی برتری داشته باشد. در مقابل در عده ای از افراد رژیم گیاهخواری نه تنها مفید نیست بلکه می‌تواند مضر هم باشد. برای مثال اگر کلسترول و تری‌گلیسیرید خون فردی بالاست، رژیم گیاهخواری می‌تواند تا حدودی مشکل فرد را التیام ببخشد. این رژیم در افرادی که دچار تحلیل عضلانی شده‌اند و یا با مشکل سوء‌تغذیه مواجه هستند اصلاً نمی تواند رژیم خوبی باشد. اما در رابطه با خام گیاهخواری هم یک مساله مهم وجود دارد. این‌که اجرا کردن این رژیم غذایی بسیار سخت است و میتواند بدن رابا مشکلاتی مواجه کند. همچنین دراین نوع رژیم برای تأمین مواد مورد نیاز بدن باید حجم زیادی از مواد گیاهی مصرف شود که عملاً خیلی از افراد نمی توانند ان را انجام بدهند.

 

برای گرفتن مشاوره در خصوص تغذیه اینجا کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

عضویت در
خبرنامه تخفیفات کلینیک

*** عضویت در خبرنامه سایت

كلینیك تخصصی سیب سبز از سال 1388 در فضایی آرام و مناسب با بهره گیری از به روز ترین دستگاههای اروپایی و آمریکایی دارای مجوز رسمی از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و با کادری از پزشکان و متخصصین تغذیه برای بازگرداندن زیبایی و تناسب اندام شما عزیزان مشغول به فعالیت میباشد، در این مكان همه چیز به گونه ای فراهم گردیده تا شما به عنوان میهمان این مجموعه به نتیجه دلخواه برسید.

روزهای کاری

شنبه : 09.00 - 20.00
یکشنبه : 09.00 - 20.00
دوشنبه : 09.00 - 20.00
سه شنبه : 09.00 - 20.00
چهارشنبه : 09.00 - 20.00
پنج شنبه : 09.00 - 20.00
جمعه : تعطیل

تماس سریع