ساعات کار کلینیک

شنبه تا پنجشنبه 9 صبح تا 20

ویرایش

درباره ما

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز 

با ما تماس بگیرید

مزایای شاک ویو

  • خانه
  • -
  • دسته‌بندی نشده
  • -
  • مزایای شاک ویو
 مزایای شاک ویو

مزایای شاک ویو

در این مقاله مزایای شاک ویو را بررسی می کنیم. با توجه به اینکه ممکن است عده زیادی اطلاعات کافی در مورد این روش نداشته باشند، در کلینیک زیبایی سیب سبز تمام تلاش خود را کرده این تا اطلاعات کاملی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

شاک ویو چیست؟

درمان با امواج شوکی یا شاک ویو درمانی روشی است که در فیزیوتراپی رایج شده است. شاک ویو تراپی یا اکسترا کوپورال شاک ویو تراپی (ESWT) که از انرژی بسیار پایین تر از موارد مورد استفاده در درمان های پزشکی (مثل سنگ شکن کلیه) استفاده می کند، برای درمان بسیاری از بیماری های اسکلتی عضلانی، خصوصاً بافت های همبند مانند رباطها و تاندونها بکار می رود.

موارد کاربرد موج شوک درمانی

روش شاک ویو تراپی، برای بیماران مبتلا به درد بافت نرم (عضله، تاندون ها و رباط ها)، بیماری های مفصلی و استخوانی مفید است. این درمان می تواند به افرادی که دچار آسیب های ورزشی یا آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد (overuse injuries) هستند، کمک کند و می تواند برای کسانی که تحت فیزیوتراپی قرار می گیرند برای طیف وسیعی از شکایات مفید باشد.

زمینه های اصلی کاربرد شاک ویو درمانی در ارتوپدی، توانبخشی و پزشکی ورزشی است و عموماً این روش برای کمک به درمان شرایط زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

 پا: خار پاشنه، التهاب نیام کف پا، التهاب تاندون آشیل

 آرنج: آرنج تنیس بازان و گلف بازان

 شانه: کلسیفیه شدن تاندون های عضلات روتاتور کاف (کلاهک چرخاننده شانه)

 زانو: التهاب تاندون پتلار (کشکک)

 مفصل ران: بورسیت

 بخش فوقانی ساق پا: شین اسپیلنت (درد جلوی ساق پا)

 بخش تحتانی ران: سندرم اصطکاک نوار ایلیوتیبیال

 کمردرد: نواحی کمری و گردنی ستون فقرات و درد مزمن عضلانی

 هالوکس ریجیدوس (شست خشک)

 استئوآرتریت

مزایای شاک ویو
مزایای شاک ویو

نحوه عملکرد درمان با امواج شوکی چگونه است؟

۱) این درمان پاسخ التهابی ایجاد می کند. بدن با افزایش فعالیت متابولیک در اطراف محل درد واکنش نشان می دهد و این امر موجب تحریک و تسریع روند بهبود می شود.

۲) شاک ویو تراپی موجب تجزیه بافت اسکار و احتمالاً کلسیفیکاسیون می شود

۳) انتقال درد را مسدود می کند

میزان موفقیت شوک درمانی چقدر است؟

تحقیقات حاکی از این است که نتایج کلی، بهبود ۷۷ درصدی بیماری های مزمنی که با سایر روش های درمانی درمان نشده اند را نشان می دهد. نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که ما انتظار داریم پس از درمان شاهد نتایج بالینی مثبتی باشیم، اما این احتمال وجود دارد که این درمان بهبودی در علائم حاصل نکند.

هدف عمدتاً برطرف کردن مشکلات با استفاده از فیزیوتراپی و توانبخشی به عنوان اولین خط درمان است و شاک ویو مکمل این درمان است. برای دستیابی به بهترین نتایج، فیزیوتراپی و درمان توانبخشی نیز باید انجام شود.

مزایای درمان با شاک ویو چیست؟

این درمان بدون استفاده از اشعه ایکس یا دارو کار می کند و زمینه فرآیند خود درمانی طبیعی بدن را تحریک می کند. در حقیقت کاهش سریع درد و بهبود سهولت حرکت دیده می شود. عوارض ثانویه جزئی هستند. شاک ویو تراپی ممکن است نیاز به جراحی را نیز برطرف کند. شاک ویو تراپی مزایای بی شماری دارد:

  1.  عدم جراحی
  2.  عدم وجود عوارض جانبی منفی
  3.  بهبودی سریع
  4.  سهولت استفاده
  5.  مقرون به صرفه بودن

اثرات مفید شاک ویو تراپی اغلب پس از ۱ یا ۲ درمان دیده می شود. این درمان درد را از بین می برد و تحرک کامل را بازیابی می کند، بنابراین کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.

تعداد جلسات شوک درمانی

جلسه درمان از ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ پالس شاک ویو در ناحیه آسیب دیده استفاده می کند و تقریباً ۳-۱۰ دقیقه بطول می انجامد. اکثر بیماران بلافاصله پس از درمان متوجه تسکین درد می شوند، در برخی دیگر رسیدن به تسکین قابل توجه ممکن است ۴تا ۵ جلسه زمان ببرد.

 

شاک ویو تراپی توسط چه کسی انجام میشود؟

شاک ویو تراپی توسط فیزیوتراپیست مجرب انجام می شود. این دستگاه از یک دستگیره پنوماتیک استفاده می کند که شاک ویوهای شعاعی ایجاد می کند و از طریق یک ژل رسانا به محل آسیب منتقل می شود.

 

عوارض شاک ویو تراپی

به طور معمول این درمان عوارضی در پی ندارد. با خطر اندکی همراه است اما همیشه موفق نیست. شاک ویو تراپی می تواند موجب افزایش درد شود که معمولاً با گذشت زمان بهتر می شود. افرادی که ضعف حسی (نوروپاتی) یا حساسیت مفرط در محل درمان دارند نباید ESWT داشته باشند.

عوارض جانبی شوک درمانی

تحقیقات جدید نشان می دهد که این روش می تواند تأثیر مثبتی بر درد حاد داشته باشد. از آنجا که امواج موجب تحریک واکنش التهابی می شوند، ممکن است چند روز پس از درمان احساس درد، حساسیت یا تورم موقت داشته باشید. اما بدن به طور طبیعی بصورت خود به خود بهبود می یابد.

بنابراین آنچه اهمیت دارد این است که هیچ داروی ضدالتهابی بعد از درمان مصرف نکنید، چراکه ممکن است سرعت نتایج را کند کند. تقریباً بلافاصله پس از اتمام درمان می توانید به اکثر فعالیت های معمول خود بازگردید.

 

آیا جایگزینی برای این درمان وجود دارد؟

مشکلات تاندون را می توان از طریق فیزیوتراپی با ورزش، اصلاح فعالیت، کفش یا آتل نیز درمان کرد.

مزایای شاک ویو
مزایای شاک ویو

 

مراقبتهای بعد از شاک ویو تراپی

شما می توانید فعالیتهای معمول خود را ادامه دهید اما تا دو روز (۴۸ ساعت) پس از درمان از هرگونه حرکتی که موجب احساس درد شود، اجتناب کنید.

روی محل تحت درمان یخ قرار ندهید، یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن یا دیکلوفناک مصرف نکنید، زیرا این امر موجب متوقف شدن روند التهابی و روند بهبودی شاک ویو تراپی می شود. ممکن است بلافاصله پس از درمان احساس تسکین درد داشته باشید، اما نتایج طولانی مدت معمولاً تا سه ماه همچنان باقی خواهند ماند. مراجعه بعدی به کلینیک سه ماه پس از درمان خواهد بود.

تاثیر شاک ویو تراپی

اگر این روش اثربخشی نداشته باشد، باید با فیزیوتراپ خود در مورد گزینه های جایگزین که در اختیار دارید مشورت کنید.

 

آیا شاک ویو تراپی درد دارد؟

این روش درمانی می تواند برای بعضی از بیماران معمولا با درد ملایم تا متوسطی همراه باشد. شاک ویو موجب ایجاد واکنش التهابی، که روند طبیعی بهبود بدن است، می شود. به همین دلیل از داروهای ضد التهاب و یخ استفاده نکنید. درد باید طی ۲۴ ساعت کاهش یابد.

شاک ویوتراپی چگونه عمل می کند؟

شاک ویو از طریق ارسال پالس های انرژی کار می کند، این پالس های انرژی به صورت امواج و از طریق دسته دستگاه بر روی ناحیه مورد هدف متمرکز شده و موجب ایجاد شوک های ریز و متمرکزی بر روی آن ناحیه می شوند که این مکانیسم موجب تحریم طبیعی بافت های صدمه دیده بدن می شود.

از مزایای امواج شاک ویوتراپی می توان به رگ زایی- مویرگ زایی(ایجاد رگ های خونی) و عصب زایی (تشکیل سلول های عصبی جدید) اشاره کرد، امواج شاک ویو موجب افزایش جریان خون در ناحیه مورد هدف می شوند، همچنین رسوبات کلسیم را نیز تجزیه خواهند کرد و بدین ترتیب موجب تسکین درد خواهند شد.

نیروی حاصل از شاک ویوتراپی که به بدن بیمار منتقل می شود، معمولا از طریق یک پروب که به دستگاه متصل است، صورت می پذیرد، نیروی وارده از دستگاه دارای انرژی بسیار بالایی بوده که بر روی بدن بیمار اعمال می شود.

در این روش درمانی ابتدا بر روی ناحیه مورد نظر ژل را می مالند تا امواج حاصل از شاک ویو بهتر بر روی بافت آسیب دیده انتقال یابند، هنگامی که فیزیوتراپ پروب را بر روی ناحیه مورد نظر قرار داده و آن را حرکت می دهد، از بیمار می پرسد که آیا احساس درد دارد، یا خیر؟ اگر به دلیل میزان انرژی بالای امواج، بیمار احساس درد داشته باشد، از بی حسی های موضعی استفاده می کنند.

لذا اگر شما در زمان درمان با شاک ویو احساس درد داشتید، به گونه ای که تحمل آن برای شما سخت باشد، حتما به پزشک اطلاع دهید و از وی بخواهید برای شما از بی حس کننده های موضعی استفاده کند.

طریقه حرکت دادن پروب

نحوه حرکت پروب دستگاه شاک ویو بر روی بدن به مدل دستگاه و فناوری به کار رفته در آن بستگی دارد. فرض کنید، می خواهید ناحیه ای از پشت گردن را با شاک ویو درمان کنید،

در این حالت متخصص فیزیوتراپ با توجه به نوع و مدل دستگاه، پروب را بر روی ناحیه تحت درمان با حرکت های دایره ای و زیگ زاگی حرکت می دهد و ناحیه تحت درمان را با شاک های فراوانی هدف می گیرد، به طور معمول تعداد شاک به ناحیه تحت درمان بستگی دارد، وگرنه عدد مشخصی برای تعداد شاک ها وجود ندارد.

مهمترین اثرات شاک ویوتراپی در درمان کدام مورد هستند؟

در این بخش به مهم ترین اثرات شاک ویوتراپی می پردازیم:

  • رشد رگ های خونی جدید

رشد رگ های خونی جدید، اولین و مهمترین اثر درمانی شاک ویوتراپی به شمار می آید. هنگامی که امواج صوتی بر روی بافت های ناحیه تحت درمان برخورد می کنند، موجب می شود که مویرگ های ریزی که در بافت های آن ناحیه وجود دارد، ترک برداشته و بر اثر تحریک امواج، شریانچه های بازسازی جدیدی ایجاد شوند. رگ های خونی جدید خون رسانی و اکسیژن رسانی را به ناحیه تحت درمان انجام خواهند داد.

  • التیام التهاب های مزمن

التهاب ها موجب ایجاد دردهای مزمن شده و علاوه بر این به بافت های سالم نیز صدمه می زند، آنچه که موجب بهبود دردهای التهابی می شود، ماستوسیت ها می باشند که امواج شاک ویو با تاثیرگذاری برروی آن ها موجب افزایش آن ها خواهد شد.

  • تحریک کلاژن سازی

یکی دیگر از اثرات درمانی امواج شاک ویوتراپی تحریک تولید کلاژن است، برای التیام ساختارهای اسکلتی-عضلانی و لیگامان ها کلاژن نقش اساسی دارد و شاک ویو موجب می شود که فیبرهای کلاژنی جدید تولید شوند که این فیبرهای کلاژنی موجب استحکام و پراکندگی فیبرهای تاندونی می شوند.

  • حذف کلسیم رسوب کرده در بافت ها

یکی از اثرات شایع دستگاه شاک ویوتراپی حذف کلسیم رسوب کرده در مفاصل است. کلسیم رسوب شده در مفاصل به دلیل عدم توانایی حرکتی پدید می آید، در این حالت کلسیم ها در مفصل تجمع کرده که در اصطلاح به آن کلسیفیکاسیون نیز می گویند، دستگاه شاک ویوتراپی به دلیل امواجی که به مفصل ها وارد می کند، می تواند موجب پراکندگی و حذف کلسیم های تجمع یافته شود.

  • پراکنده سازی ماده p

ماده p اطلاعات درد را منتقل می کند. ماده p در حقیقت یک نوروترانسمیتر است که اطلاعات درد را به وسیله فیبرهای C به مغز انتقال می دهد. شاک ویوتراپی با کاهش این ماده موجب تحریک فیبرهای دردزا می شود. در نتیجه باعث کاهش درد در بافت آسیب دیده خواهد شد. امواج حاصل از شاک ویوتراپی موجب کاهش میزان غلظت ماده p می شوند و در نهایت درد را تسکین می بخشند.

  • رهاسازی نقاط ماشه ای

آنچه که موجب پیدایش درد در کمر- گردن- شانه و دست و پا می شود. نقاط ماشه ای است، امواج صوتی حاصل از شاک ویوتراپی موجب آزاد سازی کلسیم شده. لذا موجب می شود، مشکلات متابولیکی عضلات از بین رفته و باعث آزادسازی نقاط ماشه ای خواهد شد.

سرعت تاثیرگذاری شاک ویوتراپی در درمان به چه میزانی است؟

اکثریت بیمارانی که برای درمان این روش درمانی را انتخاب کرده اند. بلافاصله بعد از درمان حس بهبودی نسبی را دارند. البته این تاثیرات معمولا موقت بوده و به دلیل اثرات داروهای بی حس کننده ای می باشد. برای برخی بیماران استفاده می شود. ( دلیل استفاده از داروهای بی حسی در برخی بیماران تحریک شدید بافت بر اثر امواج شاک ویو می باشد)

ایمنی شاک ویو تراپی:

تکنیک استفاده شده در درمان از طریق شاک ویوتراپی ده ها سال است که بر روی افراد زیادی به کار برده شده است. این تکنیک در اروپا عملکرد گسترده ای داشته است. تمام بیماری هایی که با شاک ویو تراپی درمان شده اند. تاکنون هیچگونه اثر جانبی در پی نداشته اند. در حقیقت عوارض جانبی کمی مانند درد- قرمزی و یا کبودی با شدت بسیار ضعیفی به ندرت ممکن است. در برخی افراد بروز کنند، این اثرات جانبی کوتاه مدت بوده و بعد از گذشت چند ساعت بعد از درمان از بین خواهند رفت. ( عوارض جانبی کوتاه مدت فوق در درمان برخی بیماری ها که به امواج پالس انرژی بالا نیاز دارند، ممکن است، اتفاق بیفتد)

ارسال دیدگاه

عضویت در
خبرنامه تخفیفات کلینیک

*** عضویت در خبرنامه سایت

كلینیك تخصصی سیب سبز از سال 1388 در فضایی آرام و مناسب با بهره گیری از به روز ترین دستگاههای اروپایی و آمریکایی دارای مجوز رسمی از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و با کادری از پزشکان و متخصصین تغذیه برای بازگرداندن زیبایی و تناسب اندام شما عزیزان مشغول به فعالیت میباشد، در این مكان همه چیز به گونه ای فراهم گردیده تا شما به عنوان میهمان این مجموعه به نتیجه دلخواه برسید.

روزهای کاری

شنبه : 09.00 - 20.00
یکشنبه : 09.00 - 20.00
دوشنبه : 09.00 - 20.00
سه شنبه : 09.00 - 20.00
چهارشنبه : 09.00 - 20.00
پنج شنبه : 09.00 - 20.00
جمعه : تعطیل

تماس سریع